INFORMACIJE ZA VOZAČE
Što napraviti u slučaju prometne nezgode
Upoznajemo Vas s Vašim pravima u statusu oštećenika i donosimo detaljne korake koje treba napraviti prilikom prometne nezgode.
Informacije za vozače u slučaju nezgode
01
Nakon prometne nezgode s drugim vozilom ne treba paničariti. Preporuka je slikati mjesto sudara iz što više kuteva kao i položaj vozila i oštećenja što bi kasnije kod utvrđivanja činjenica moglo biti vrlo važno.
Ne štedite na broju slika.
02
Ako nema teže povrijeđenih i ako su vozila bar malo pokretna i po zakonu ih treba ukloniti sa strane da ne ometaju prolaz ostalim sudionicima u prometu. Zato je važno slikati položaj vozila
odmah poslije nezgode.
03
Izmijenite podatke polica osiguranja i kontakte.
04
Ispunjavanje Europskog izvješća o nezgodi je zakonski obvezno ali za hrvatske osiguravatelje to nije relevantno pa ukoliko Policija neće vršiti očevid mora se prijaviti šteta osiguravatelju na temelju podataka vlasnika i vozila koje je učestvovalo u nezgodi. Dobro bi bilo kad bi prijavu štete obje strane (štetnik i oštećenik) vršile zajedno pa ćete time znatno uštedjeti na vremenu čekanja utvrđivanja pravnog osnova.
05
Ukoliko se ne može na mjestu nezgode utvrditi krivac za nezgodu treba zvati Policiju za očevid, Europsko izvješće tada nije potrebno ispunjavati jer će izvješće napisati Policija.
06
Ukoliko imate slučaj da izmijenite podatke sa sporazumnim krivcem, dogovorno se udaljite s mjesta nezgode s planom za naknadnom prijavom štete a krivac (štetnik) se u međuvremenu predomislio i više ne želi surađivati ne trebate se uzrujavati. Odmah prijavite nadležnoj policijskoj postaji događaj za odbijanje suradnje sudionika u nezgodi i postupite po uputi Policije. Nakon retroaktivnog očevida krivca za nezgodu sud će dodatno prekršajno kazniti i za bijeg s mjesta nezgode.
Jeste li upoznati sa svojim pravima u statusu oštećenika nakon prometne nezgode?
– Prema zakonu o slobodnom tržištu i Agenciji za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) oštećenik ima pravo sam izabrati servis za popravak vozila bez obzira je li isti u preporučenoj ugovornoj mreži osiguravateljevog servisa ili nezavisan servis za popravak vozila.
– Osiguravatelj vam smije preporučiti ugovorni servis ali zakonski mora poštovati volju i slobodan izbor vlasnika za popravak svojeg vozila. Odnosi se na kasko i štete od autoodgovornosti.
– Iznosi nagodbe koje nude osiguravatelji su najčešće oko 50% vrijednosti stvarne štete, daleko od popravka po pravilu struke u renomiranom servisu. Popravak vozila po pravilu struke i po računu popravka s garancijom u većini slučajeva ne umanjuje vrijednost vozila. Ionako je vlasnik po zakonu dužan kod prodaje vozila navesti je li vozilo u njegovom vlasništvu bilo oštećeno ili ne.
– Nemojte prihvatiti nagodbe olako kako god se činile izdašne, najčešće su na vašu štetu, savjetujte se s vašim serviserom za popravak prije odluke.
– Isplata određenog iznosa osiguravatelja u obvezi ima status nespornog dijela štete i ništa više od toga. Ako se popravak vrši u servisu šteta će biti isplaćena po računu popravka umanjena za isplaćeni nesporni dio.
– VAŽNO: ako potpišete osiguravatelju SPORAZUM O NAMIRENJU s ponuđenim iznosom nespornog dijela štete nećete više imati pravo na namirenje ako će biti veći trošak popravka, mnogi osiguravatelji nastoje nejasnim stručnim izražavanjem i ponudom zbuniti oštećenike insinuirajući na potpisivanje ponuđenog što je u pravilu premalo za kvalitetan popravak i sigurnost vozila.
– Ako je popravak izvršen u kvalitetnom servisu i imate račun popravka to će kupac cijeniti a vi se ne trebate bojati nekorektnog prekomjernog spuštanja cijene od raznih ‘znalaca’ i kvazi stručnjaka kod prodaje vozila.
– Stupanjem Hrvatske u EU ovlašteni i nezavisni servisi su izjednačeni u svom statusu jer su dužni izvršiti popravak sukladno pravilima struke proizvođača i pripadajućom garancijom. Dakle, novi automobil pod tvorničkim jamstvom smije biti popravljan izvan ‘ovlaštenog’ servisa bez gubitka jamstva uz obavezan račun popravka i poštivanja pravila popravka s ugrađenim originalnim rezervnim dijelovima. Od završetka popravka servisna radionica mora poštovati pripadajuću garanciju na izvedene radove i popravak a ostali dio i sklopovi vozila su i dalje pod garancijom ‘ovlaštene’ mreže servisa za tu marku vozila.
– Prema novom Zakonu o osiguranjima od 01.01.2024. kada je utvrđen pravni status štete od strane osiguravatelja u obvezi isti je dužan isplatiti nesporni dio štete vlasniku vozila u roku od 60 dana od prijave štetnog događaja ili cjelokupni iznos po računu popravka ukoliko je isti dostavljen osiguravatelju. Vodite računa o tome jer osiguravatelji često prekoračuju zakonske rokove na štetu vlasnika vozila.
– Isti zakon sukladno EU praksi sada dozvoljava oštećeniku odlazak u servis koji će vršiti popravak vozila koji ako ima tehničkih uvjeta sukladno protokolima može izvršiti procjenu štete i dostaviti je kao kalkulaciju osiguravatelju u obvezi. Također procjenu štete može izvršiti bilo koji nezavisni procjenitelj a ne samo osiguravatelj koji treba i platiti istu što je realno u sukobu interesa.
– Ukoliko sami potražujete isplatu štete po računu popravka servisa društvo za osiguranje ne smije samovoljno nezakonito uvjetovati popravak u nekom servisu mimo vašeg odabira ili kasnije po vašem odabiru servisa umanjivati cijenu radnog sata tog izvođača radova pod raznim tumačenjima, što si mnoga na žalost dozvoljavaju iako su upozoreni od strane HANFA-e i imaju redom sve parnične postupke izgubljene u pokušaju osporavanja istih. Budite uporni, svjesni svojih prava i ne nasjedajte na pokušaje obmane njihovih pravnih službi.
– Za povredu vaših prava ne ustručavajte se napisati Pritužbu osiguravatelju a ako budete odbijeni izvršite prijavu po uputi: https://www.hanfa.hr/potrosaci/prituzbe-potrosaca/
– Za još više informacija preporučamo: https://huas.hr/
Preporuka svim vlasnicima vozila:
Kod produženja police obveznog osiguranja bez obzira na starost vrlo je korisno doplatiti uz minimalni dodatni trošak ‘zaštitu bonusa’. Zašto? Ne trebate se zamarati o visini štete na drugom oštećenom vozilu i kalkulirati je li se isplati platiti popravak o vlastitom trošku? Postoje različite cijene i kvalitete popravka kao i karakteri vlasnika oštećenih vozila. Sa zaštitom bonusa sve je jednostavnije. Kod manjih šteta većinom nije potrebno zvati Policiju pa neće biti ni dodatnog troška zbog kazne. Ukoliko nemate zaštitu bonusa gubite kod sljedećeg obveznog osiguranja samo 15% bonusa.